OM OSS


IFSM - Institutt for salg og markedsføring


Vi er et konsulentselskap som jobber med kompetanseheving og resultatforbedring i næringslivet.
Selskapet ble startet i februar 1995, og vi har hatt gleden av å jobbe med et betydelig antall både offentlige og private oppdragsgivere opp gjennom årene. Se mer om både nye og gamle kunder her.  

Eirik Petersen

Daglig leder, kursholder, rådgiver og forfatter i salg, service, ledelse og markedsføring.

Utdannet fra blant annet Handelshøyskolen BI, Næringsakademiet, Orkla Merkevareskole og Norges Eksportskole. Jobbet i Oslo Lysverker, Noiseless/ Canon, Ricoh, Scanox/ Jotun og reklamebyrået Locomotiv.

Petersen er timeforeleser og sensor på Handelshøyskolen BI og Gokstad Akademiet. Forfatter av fagbøkene «Nå dine salgsmål!» og «Key Account Management» på Universitetsforlaget. Medlem av Norsk faglitterær forfatter – og oversetterforening.

Gorm Kunøe

Foredragsholder, kursholder, rådgiver og forfatter innen CRM, salgsledelse, salg og markedsføring. 
Utdannet i shipping i Rederiet A.P. Møller, København. Mastergrad fra Copenhagen Business School.

Fagansvarlig og sensor på  Gokstad Akademiet.

Jobbet på Handelshøyskolen BI i mer enn 35 år, som blant annet amanuensis, ass. professor og førstelektor. Har skrevet en rekke akademiske artikler ut fra egen forskning, samt 19 fagbøker. Seneste utgivelser er «Kundeorientering & CRM», «TOPLINJE» og «Salg og salgsledelse med CRM-systemer».

PCO-Prosessen ©


Vi tror at kunnskap gir grunnlag for bedre ferdigheter. Har medarbeideren fått bedre ferdigheter så tør man prøve på bedre handlinger. Når medarbeideren gjør bedre handlinger så gir det bedre resultater. Dette er en positiv sirkel.

Har medarbeideren et skikkelig fundament, så er det større sannsynlighet for at man lykkes. Vår arbeidsmetode som vi kaller PCO-Prosessen ©, er ekstremt resultatorientert. Årsaken er at det hele tiden er fokus på konkrete individuelle faktorer som direkte påvirker den enkelte medarbeiders resultater.

PCO-Prosessen © er personlig trening og oppfølging, som sikrer resultatutvikling på den enkelte medarbeider. Vi analyserer, holder kurs, trener og evaluerer. Vi kan også lære opp utvalgte medarbeidere i bedriften til å overta som trenere etter oss. Vi deltar med andre ord hele veien og bidrar til at det virkelig blir resultatforbedring.

PCO-Prosessen © har seks faser. De er:

1. Analyse
2. Utvikling
3. Tilføre kunnskap
4. Evaluering
5. Coaching
6. Resultatmåling

1. Analyse

Her gjennomfører vi en analyse av de utfordringer og muligheter man står overfor i den situasjonen man er i.

2. Utvikling

Vi presenterer analysen og våre funn for ledelsen, samt forslag til løsning, gjennomføring og omfang. 

Nå kan vi skreddersy og tilpasse en konkret prosess for bedriften, hvor vi vektlegger overordnet visjon, målsetninger og ikke minst bedriftens verdier.

Vi setter utviklingsmål, utformer kursmateriell, lager fremdriftsplan for gjennomføring og ser på budsjetter og kostnadsrammer.

3. Tilføre kunnskap

I denne fasen jobber vi med på tilføre kursdeltakerne kunnskap og trene på ferdigheter i de aktuelle temaene. Det kan skje med kurs, treninger og coaching, både fysisk og nettbasert. Sammen  legger vi opp dette på den måten som er mest hensiktsmessig for alle. 

4. Evaluering

Her gjennomgår og evaluerer vi det som er gjennomført og gir tilbakemeldinger til ledelsen. Vi avsjekker at vi er på rett vei i prosessen, i forhold til de visjoner og målsetninger som er har satt.

5. Coaching

Det er viktig å ha fokus på medarbeidernes ferdigheter og utvikle dem videre. Derfor kan vi coache/ trene medarbeidere og ledere løpende i hele prosessen. 

6. Resultatmåling

Her måler vi om vi faktisk har nådd de fastsatte mål og resultater vi ble enige før vi startet prosessen. Vi vil samtidig evaluere eventuelle behov for videre trening og opplæring i bedriften.

 

Institutt for salg og markedsføring

Våre tjenester kan i tillegg tilbys fra et profesjonelt nettverk av forelesere, bedriftsrådgivere og organisasjonspsykologer.